Activiteiten

IPC: Zij maakten het verschil Groep 5 28-10-2019
Dat was het dan. Het eerste IPC project hebben we afgerond. Op de foto's in het album hieronder zie je onze leerwand. Hierop is te zien wat we allemaal gedaan en geleerd hebben. 

We zijn dinsdag 10 september gestart met het startpunt. In de klas hingen 10 verschillende foto's van bekende mensen. De klas werd verdeeld in 5 groepjes. Elk groepje kreeg een stapel kaartjes. Deze kaartjes waren verdeeld per categorie. Het ene groepje kreeg alleen namen een andere alleen jaargetallen. Tevens was er een groepje met alleen plaatjes, quotes van mensen of thema's. De opdracht was om de juiste kaartjes bij het juiste plaatje te hangen. Later in dit project zouden we erachter komen of het klopte wat we dachten. 

Na het startpunt hebben we besproken wat we al wisten van het thema. De juf heeft hier een digitale mindmap van gemaakt. De volgende dag werden de doelen en de vakken besproken. Onze eerste opdracht was om een eigen Piet Mondriaan kunstwerk te maken. De juf had door middel van een PowerPoint en filmpjes uitgelegd wie Piet Mondriaan en de Stijl was/waren. Onze kunstwerken zijn te vinden in de school. Onze 2e opdracht was het afnemen van een interview om erachter te komen hoe het vroeger zonder internet was. De juf heeft vertelt over Tim Bernes-Lee en wat we door hem allemaal kunnen. Hier kregen we 3 weken de tijd voor. In tussentijd hebben we bij geschiedenis geleerd van juf Vrouwke over Willem I en bij juf Sanne over Napoleon. Bijzonder dat bij Napoleon onze achternaam vandaan komt! Beide juffen hebben geleerd hoe we een PowerPoint moeten maken en we mochten hier dan ook mee aan de slag. In 2-tallen of alleen hebben we een PowerPoint gemaakt inclusief animaties, filmpjes en plaatjes van ons gekozen personage uit de klas (de 10 bekende personen die in de klas hingen). Johan Cruijff was bij ons erg populair. We mochten de PowerPoints in de klas presenteren. 

In de laatste weken hebben we ons verdiept in het verschil tussen beroemd en belangrijk. In tijdschriften en boeken mochten we verschillende personen uitknippen en deze te verwerken in een venn-diagram. Daarbij was de opdracht dat we 5 beroemde personen kozen, 3 belangrijke en 3 belangrijke en beroemde personen. We kwamen erachter dat er in ons land en zelfs in ons dorp ook belangrijke en beroemde personen zijn. 

Juf Vrouwke heeft ons 2 super leuke lessen gegeven over muziek. Niet gewone muziek, maar muziek van Beethoven. Klassieke muziek. Voor veel kinderen was dit nieuw, waardoor het extra leuk was. 

Als laatst hebben we onze interviews verwerkt in Google Docs. We hebben geleerd hoe we letters dik gedrukt kunnen maken, hoe we een opsomming kunnen krijgen, kleurtjes kunnen gebruiken en hoe je plaatsjes invoegt. Voor deze opdracht kregen we een cijfer. 

Al met al hebben we super veel geleerd van veel verschillende belangrijke personen. We hebben zin in het nieuwe thema!
Gezin-School-Kerk Groep 8 04-10-2019
Groep 8 is vandaag aan de slag gegaan met de knutsel voor GSK.
Het thema deze keer is: Op reis.
Volgende week horen de kinderen hier Bijbelverhalen over op school en ook thuis. 
Tot slot is zondag 12 oktober de afsluiting in alle plaatselijke kerken. 
 
De Dag van de Leraar Activiteiten schoolbreed 04-10-2019
Vandaag heeft het bestuur extra aan ons als leraren gedacht!
Morgen De Dag van de Leraar, dan genieten wij van ons welverdiende weekend.
Dierendag Activiteiten schoolbreed 04-10-2019
Vandaag was het dierendag en mocht het eerste kwartiertje ons huisdier mee of onze dierenknuffel!
Wat een gezelligheid door de school heen met al die dieren!
Start Kinderboekenweek Activiteiten schoolbreed 02-10-2019
We zijn vandaag de Kinderboekenweek gezamenlijk gestart. Alle kinderen verzamelden zich rond 09:00 in de bovenbouwhal die vrolijk versiert was met vlaggetjes en een thematafel. Juf Ella vertelde een mooi gedicht, reikte de nieuwe voorleesboeken uit aan elke klas en vertelde onze opdracht. We gaan namelijk leeskilometers maken. Elke bladzijde die we lezen staat voor een x-aantal kilometers. Aan het eind kijken we welke reis we per groep kunnen maken! Aan het eind hebben we het lied gezongen: wie ben jij? Alle kinderen zongen keihard mee. Daarna telde juf Ella af en mochten we ons gevouwen vliegtuigen op de wereldbol gooien. We hebben er zin in!