Activiteiten

Sinterklaas.... Projectgroepen 03-12-2018
Alle resultaten van vandaag hebben een sinterklaastintje, wat hebben we weer hard gewerkt, veel geleerd en genoten!
We hebben met elkaar gekeken wat er goed is gegaan en wat er de volgende keer beter kan, vooral bij het krijgen van kritiek worden we steeds rustiger en postitiever.

Groep 2 heeft een start gemaakt met Rolit, dit vergt enig inzicht... Op bepaalde momenten hoorden we dan ook 'oh ja, zo moet het' 'ik zie het eindelijk'.
Groep 3 gaat KA-BOOM spelen, een coöperatief spel. We hebben een goeie start gemaakt, vooral het niet opgeven en jezelf focussen op je eigen bouwwerk zijn hierbij de speerpunten.
Groep 4 heeft prachtige combinaties gemaakt van een papegaai en amerigo. Nu gaan we een poster maken over 'Redt het oerwoud!'.
Groep 5 hebben bijzondere sintianen en pietianen gemaakt! Zij gaan nu op de melodie van een kleuterliedje een tekst maken over indianen, hierbij gaan ze een puzzelblad en kleurplaat maken. Als dit lukt, gaan ze dit in groep 2 uitvoeren :)
Groep 6 heeft creatieve routes gemaakt vanuit Madrid. Nu gaan zij aan de slag met een keuzeopdracht, zij kunnen kiezen uit 4 verschillende opdrachten. Succes!
Groep 7 gaat zeer -l-a-n-g-z-a-a-m- Het is jullie gelukt! Nu gaan we een 'lapbook' maken over de Formule 1.
Groep 8 heeft Sinterklaas laten racen in zelfgemaakte race wagens, té leuk! Nu gaan we een Formule 1 krant maken.
Op naar een nieuwe uitdaging! Projectgroepen 20-11-2018
Groep 2 heeft een vervolg op het vorige spel; namelijk het figurenlampionspel! Goed gooien, kijken, vooruit of achteruit, op weg naar het doel.
Groep 3 gaat aan de slag met de voor- en nadelen van baby zijn, kind zijn, tiener zijn, ouders zijn, opa en oma zijn. Voordelen zijn positief, nadelen zijn negatief. Zie foto ;)
Groep 4 gaat met een venn-diagram amerigo vergelijken met een papegaai, wat zijn de verschillen en wat  zijn de overeenkomsten. De verschillen gaan we gebruiken om een nieuw dier te ontwerpen, een soort van paperigo.
Groep 5 gaat indianen vergelijken met sinterklaas en zwarte piet, ook door middel van een venn-diagram in te vullen. Uiteindelijk gaan zij een sintiaan en een pietiaan ontwerpen en knutselen. De basis hiervoor is een wc rolletje... Maak er wat moois van!
Groep 6 gaat de route van Sinterklaas uitwerken, vanuit Madrid naar Spakenburg. Hoe gaat deze route? Welke tijd hebben we hiervoor nodig? Hoeveel brandstof hebben we nodig? etc. Zorg ervoor dat Sinterklaas veilig aankomt in onze haven!
Groep 7 gaat na deze snelheid over naar l-a-n-g-z-a-a-m. ......................................................................................................
Groep 8 gaat een eigen racevoertuig ontwerpen, vervolgens gaan zij samen een race houden tegen elkaar. Deze race wordt vastgelegd met een camera en hiervan wordt een verslag gemaakt. We zijn benieuwd naar de super snelle voertuigen :)
En door... Projectgroepen 06-11-2018
En door...

Groep 2 is gestart met het spel 'de race tussen de harige snuiters'. Hierbij komen de + en de -, erbij en eraf in voor, dit wordt rekenen!
Groep 3 speelt het spel wie is het? en beverbende, wauw die beverbende... wij willen allemaal heel weinig punten dus we gaan goed onthouden waar de kaarten met een laag getal liggen.... spannend!
Groep 4 gaat een tekening maken op A3 in het thema: oerwoud. Bij deze zelf ontworpen tekening, maken wij een verhaal in Word.
Groep 5 gaat aan de slag met PowerPoint, wat een zoektocht in de vele mogelijkheden... We maken een PPP over indianen, maak er wat moois van!
Groep 6 gaat verschillende toeristische attracties bestuderen van het gekozen land, hierbij gaan zij een enquete maken en deze uitwerken in een top 10.
Groep 7 gaat de kunstzinnige toer op, zij gaan een 'snelheidskunstwerk' maken en presenteren.
Groep 8 gaat een Grand Prix ograniseren in Spakenburg, daar komt na wat brainstormen best heeeeeeel veeeeeeel bij kijken.... De ideeën zijn er in overvloed en overal gaan we over nadenken...

Heel veel succes en leerplezier allemaal!
 
Proberen = leren! Projectgroepen 16-10-2018
Groep 2 en 3 zijn aan de slag gegaan met 'osmo'. Dit is een ICT programma waarbij we juiste getallen moeten maken met symbolen en/of tangram de juiste dieren maken. Hiervoor is doorzettingsvermogen nodig, wat een toppers zijn jullie om toch nog even door te proberen om uiteindelijk het doel te behalen!
Groep 4 heeft het oerwoud-alfabet prachtig uitgewerkt in word, inclusief plaatjes! Super knap gedaan, weer een vaardigheid erbij geleerd! Nu gaan zij aan de slag met het spel 'maniki', juiste codes in de juiste volgorde zetten om de dieren op de juiste plek te krijgen. Dit is moeilijker dan wij denken... Maar uiteindelijk klopt onze code!
Groep 5 heeft prachtige indianenhuizen ontworpen en gemaakt, ze hebben de 4 verschillende huizen gecombineerd tot 1 creatief en origineel exemplaar! Vooral de uitleg maakt duidelijk hoe jullie hierover nagedacht hebben, super gedaan! We gaan nu in 2 tallen een indianen rammelaar en trommel maken, hierbij gaan we een liedje / rap schrijven van 20 regels. Dat wordt een muziekspektakel!
Groep 6 heeft mooie, indrukwekkende PPP gemaakt. Af en toe zijn de planten en dieren niet te vinden in de Nederlandse vertaling, we hebben hard gewerkt! We gaan nu beroemde gebouwen opzoeken in ons land, 2 hiervan gaan we nabouwen. Succes!
Groep 7 hebben mooie racewagens gemaakt en races gehouden, we hebben mooie technieken ontdekt en ontworpen! We gaan nu quizkaartjes maken, deze quiz gaan we spelen met klasgenootjes en de resultaten gaan we verwerken in een tabel.
Groep 8 heeft 3 vragen beantwoord, hierbij hebben we de bereking nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Deze ontbrak helemaal of gedeeltelijk, dus dit is een leerproces voor de volgende keer! Interviewvragen zijn goed uitgewerkt in een grafiek en cirkeldiagrammen.
Nu gaan we een nieuwe puntentelling ontwerpen voor de Formule 1, dit gaan we beschrijven in een betoog om de grote mannen van de formule 1 te kunnen overtuigen. En we gaan 4 GP's met elkaar vergelijken in een venn-diagram en hierbij gaan we 10 conclusies opstellen.
 
En door... Projectgroepen 02-10-2018

Groep 2 heeft allemaal verschillende dieren gesorteerd; zoogdieren, vogels, weekdieren, vissen, reptielen, amfibieën, insecten en spinnen.
Groep 3 gaat een ‘dit-ben-ik alfabet’ maken, wat een mooie woorden verschijnen er en worden opgeschreven. Ook het spel woordzoeker gaan we spelen, we proberen alle woorden te vinden.
Groep 4 gaat een ‘oerwoud-alfabet’ maken in het programma Word, we kunnen verschillende lettertypen gebruiken, verschillende kleuren etc. Een ontdekking in Word, maak er een mooi alfabet van!
Groep 5 gaat aan de slag met een eigen ‘indianenhuis’,  hiervoor gaan ze 4 bekende huizen combineren tot 1 nieuw ontwerp. Dit ontwerp gaan we uittekenen en uitwerken, over 2 weken gaan we de resultaten zien! De start is veelbelovend….
Groep 6 heeft prachtige geschiedenispuzzelstukken gemaakt, hier hebben verschillende zweetdruppels in gezeten! Zij gaan nu een PPP maken van de planten en dieren in het gekozen land.
Groep 7 hebben verschillende snelle treinen van over de hele wereld uitgewerkt, mooi gedaan! Zij gaan nu een eigen ballonwagen bouwen en hiermee een ballonwagenrace houden in 2 groepen. Dit wordt gefilmd en voorzien van commentaar, over 2 weken gaan we de uitslag zien.
Groep 8 heeft prachtige mindmaps gemaakt, voorzien van veel informatie en creativiteit. Zij gaan nu aan de slag met het opstellen van interview vragen, deze uitdelen en uiteindelijk de antwoorden verwerken in een grafiek met daarbij conclusies. Ook hebben ze nog 3 opdrachten rondom auto’s om uit te werken, SUCCES!!
 
2e ronde Projectgroepen 17-09-2018
Vandaag de 2e ronde projectgroepen!
Groep 2 is verder gegaan met de dieren tekenen in stappen, wauw wat zijn er al mooie resultaten ontstaan! En we hebben voor het eerst het spel Qwirkle gespeeld, wat een uitdaging!
Groep 3 is aan de slag gegaan met een ruitjesblad, hierbij gaan we dobbelen met dobbelstenen en de hoeveelheid bij elkaar optellen om vervolgens deze hoeveelheid te kleuren op ons ruitjesblad. We willen hem helemaal vol krijgen, gaat dit ons lukken?!?! En we spelen het spel deja vu om ons geheugen te trainen, dit moet juf Rianne ook nog trainen ;)
Groep 4 heeft een fantastisch begin gemaakt met de oerwoud poster, deze komt steeds voller en wordt steeds mooier! Hier gaan we de komende 2 weken mee verder, succes!
Groep 5 heeft de eerste beoordeling op zak. De komende 2 weken gaan we verder met ons indianen document, we gaan goed letten op de hoofdletters, punten en vraagtekens.
Groep 6 heeft prachtige informatieve posters gemaakt  van het eigen gekozen land, 2 leerlingen hebben zelfs de presentatie gedaan in de taal van het gekozen land. Super gaaf gedaan.
Groep 7 heeft de basisinhoud gepresenteerd en is beoordeeld. Zij gaan nu een spoor maken van snelle treinen in Japan, Europa en China.
Groep 8 heeft spelinstructies gemaakt bij nieuwe spellen, zodat wij deze spellen snel kunnen spelen :) Zij gaan nu een mindmap maken van de Formule 1, deze gaan zij over 2 weken presenteren.
Het was weer een intensieve en leerzame dag, zet hem op allemaal!
KICK off Projectgroepen 04-09-2018
Start projectgroepen!
Vandaag, dinsdag 4 september, is de kick off geweest van de projectgroepen!
Groep 2 gaat dieren tekenen aan de hand van gegeven stappen, dus goed kijken, potlood licht gebruiken, gummen, opnieuw proberen totdat we tevreden zijn over ons getekende dier! En we spelen het coöperatieve spel; Leo de Leeuw moet naar de kapper. Wij moeten ervoor zorgen dat hij binnen 4 dagen bij de kapper is, anders is hij te laat en zijn zijn manen te lang.
Groep 3 speelt het spel Beverbende, we moeten goed onthouden welke kaarten wij zelf hebben en welke kaarten de andere spelers hebben om zó laag mogelijke punten te behalen. Ook gaan we een tekening in 6 stukken als één geheel kleuren, dit vraagt om samenwerken. Ik ben benieuwd naar het resultaat over 2 weken.
Groep 4 is gestart met het project Oerwoud. We gaan informatie lezen en opzoeken om 15 vragen te kunnen beantwoorden. Bijv. Wat zijn roofdieren? Wat groeit er in de pel van een luiaard? Etc. Deze vragen en antwoorden worden verwerkt op een poster, en later in het programma Word.
Groep 5 is gestart met het project Indianen. We komen er direct achter dat we nog niet zo heel veel weten over indianen dus dat maakt het extra interessant. We gaan de basisinhoud lezen en verwerken in Word, dit printen we over 2 weken uit voor onze beoordeling.
Groep 6 is gestart met het project Landen. Iedereen kiest zijn/haar eigen land uit en gaan de opdrachten maken bij dit gekozen land. We starten met het maken van een poster, waar we alle informatie die we al weten verwerken.
Groep 7 is gestart met het project Snelle Machines. Zij gaan de basisinhoud verwerken op een eigen gekozen manier, over 2 weken gaan ze dit presenteren in 1 minuut.
Groep 8 gaat in 4tallen instructiefilmpjes maken bij de volgende spellen: boonanza, patchwork, skye en qwixx. Deze instructiefilmpjes mogen maximaal 2 minuten duren, per spel.
Allen; heel veel succes en plezier bij het aangaan van deze nieuwe uitdagingen! En jullie weten wat ik altijd zeg: ‘van proberen kun je leren’!