Activiteiten

Stap(pen) maken... Projectgroepen 02-04-2019
Vandaag zetten wij 'grote' en/of 'kleine' stappen in onze ontwikkeling!
Super om te zien dat nieuwe dingen ontdekken en leren leuk is en doorzettingsvermogen geeft, ga zo door!

Groep 2 speelt het coöperatiev spel 'Leo de leeuw moet naar de kapper'. We hebben Leo in 3 dagen bij de kapper gekregen, jippie!
Groep 3 heeft Word verder ontdekt, we kunnenn nu ook in verschillende kleuren typen en tekst bewerken.
Groep 4 heeft prachtige presentaties gegeven bij de zelfgemaakte poster over de kameel. 1 presentatie is vanuit de kameel zelf gegeven, super leuk gedaan.
Groep 5 heeft op een geheel eigen creatieve wijze een voedselketen gemaakt, super gedaan! Wij gaan nu in 2 tallen een werkstuk maken over 'bioluminescentie'. Wat???? Ja, bioluminescentie! Met behulp van filmpjes, vertalingen en informatie hebben we al een begin gemaakt, ik ben benieuwd naar de resulaten.
Groep 6 heeft de geld-puzzel-tocht in elkaar gezet en uitgevoerd in 2 tallen. Nu gaan zij zelfstandig aan de slag met de volgende 2 opdrachten: 1. Geld-verdienen-poster. 2. Lotje uit de loterij.
Groep 7 en 8 hebben de 'Ik-ruik-de-nieuwe-wereld-wedstrijd' uitgewerkt, het enthousiasme spat er vanaf! Zij gaan nu aan de slag met de columballade, deze heeft een inhoud van 30 regels nodig. Succes!
 
leren = leuk! Projectgroepen 19-03-2019
Vandaag weer een nieuwe dag vol uitdagingen in de projectgroepen!
Leren = LEUK!

Groep 2 is geheugen gaan trainen met het spel 'think', welk dier, welke hoed en welk kado staat er op welke kaart! #executievefuncties
Groep 3 heeft een volgende stap gezet in het programma Word, we hebben de verschillende lettertypen bekeken en uitgeprobeerd, ook hebben we ontdekt dat we de lettergrootte kunnen veranderen!
Groep 4 heeft 3 fantastische toneelstukken neergezet! Super knap! Wij gaan nu een poster maken over 'de kameel', we hebben hierbij informatie nodig. Deze kunnen we halen uit boeken, ons informatieboekje of internet. Deze informatie gaan we verwerken op onze informatieve poster. Over 2 weken mogen we onze poster in 1 minuut presenteren. Zet 'm op kanjers!
Groep 5 gaat aan de slag met het maken van een voedselketen, we hebben eerst filmpjes bekeken en informatie gelezen hoe een voedselketen werkt en eruit ziet. Nu gaan we met onze eigen creativiteit een eigen voedselketen maken, van het leven in de oceaan.
Groep 6 gaat een 'geld-puzzel-speurtocht' maken voor de eigen groep, deze kunnen wij uitvoeren in de week van het geld, helemaal passend.
Groep 7 en 8 gaan de 'ik-ruik-de-nieuwe-wereld-wedstrijd' voorbereiden, uitvoeren in de eigen groep en nabeschouwen in 3 vlogs!

Allemaal succes! 
Volgende ronde! Projectgroepen 05-03-2019
Groep 2 en 3 zijn gestart met een woordbingo. We hebben allemaal 7 kaartjes met hierop een plaatje en het woord, als de cd een woord zegt die wij hebben, brengen wij zo snel mogelijk ons kaartje naar juf Rianne. Na 2 rondes gaan we in 2 teams in estafette vorm de bingo doen, we hebben nieuwe woorden geleerd, gelezen en opgezocht. Een groot succes!
Groep 4 heeft prachtige mindmaps gemaakt met  veel leuke informatie over de woestijnhagedis. Wist je dat hij gaat dansen in de woestijn om het hete zand te trotseren? Nu gaan we een toneelstuk uitwerken in 2 tallen met als thema: fatamorgana.
Groep 5 heeft de roofdieren keurig uitgewerkt in een schema! Deze roofdieren kom ik liever niet tegen.... Ook de inktvis heeft veel informatie op zijn lijf geschreven gekregen, leuk  leuk leuk! Wij gaan nu in 2 tallen een mindmap maken over schaal- en ongewervelde dieren op de zeebodem. Maak er wat moois van!
Groep 6 heeft uitgerekend hoeveel zij kosten per maand..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Nu gaan zij eigen geld ontwikkelen in 2 tallen!
Groep 7 en 8 hebben gewerkt over de Vikingen, een flipflapboekje en tekening! Goed gedaan! We gaan nu leren een betoog schrijven, en dan vooral de argumenten goed leren uitwerken. Óók gaan we een spel ontwikkelen voor groep 2, 'Indianen vs. Spanjaarden'. Succes!
 
Ongemakken horen bij het leren! Projectgroepen 12-02-2019
Vandaag weer aan de slag met onze projectgroepen!

“Ongemakken horen bij het LEREN, help leerlingen hier mee om te gaan! Neem de ongemakken dus niet weg!”

Dus op naar nieuwe uitdagingen!
Groep 2 is aan de slag gegaan met de cijferkaarten van een kaartspel; hoe kunnen we deze kaarten sorteren? Op hoeveelheid, op vormen, op rijen etc. We hebben ook het spel hoger. lager of gelijk gedaan.
Groep 3 heeft een begin gemaakt met Word, typen, enter, backspace en spatie. Wij gaan onze gevonden gewervelde en ongewervelde dieren uittypen. Waar staat de letter W? Waar staat de letter d?
Groep 4 gaat nu een mindmap maken over de woestijnhagedis. Wij hebben samen de vorige mindmap bepsproken en tot de conclusie gekomen dat we kleur kunnen gaan gebruiken, informatie ordenen en bij elkaar opschrijven, tekeningen erbij kunnen maken. Dus genoeg nieuwe uitdagingen! Succes.
Groep 5 gaat op zoek naar 5 giftige zeedieren en wij willen te weten komen hoe deze dieren het gif inzetten. We hebben al een filmpje gevonden over een zeeslang... iehhhh...... Ook gaan we een mindmap maken over de octopus in de vorm van een octopus.
Groep 6 gaat onderzoeken hoeveel geld zij per maand kosten... Wij zijn héél benieuwd wat dit onderzoek gaat opleveren ;)
Groep 7 en 8 gaan aan de slag met Vikingen, zij gaan hierover een FlipFlapBoekje maken en een eigen Viking ontwerpen.

Succes allemaal, én DOORZETTEN!
 
Nieuwe projecten! Projectgroepen 15-01-2019
We gaan het jaar 2019 starten met nieuwe projecten!

Groep 2 gaat Einfach spitze en Block us spelen. We gaan hierbij onze tactiek proberen te bepalen en vervolgens met elkaar bespreken of dit een juiste tactiek is geweest.
Groep 3 gaat dammen! Een aantal kennen dit al, we gaan in duo's dammen, al snel blijkt dat wij voor verrassende keuzes kunnen komen te staan en vooruit moeten gaan leren denken.
Groep 4 start met het project 'woestijn'. Zij gaan informatie zoeken bij de vragen zodat we deze compleet kunnen beantwoorden, dit doen wij in Word. De vragen typen wij in het zwart en de antwoorden typen wij in kleur.
Groep 5 start met het project 'roofdieren uit de zee'. We hebben wél 20 bladzijden met informatie..... We gaan deze lezen en tegelijkertijd belangrijke informatie onderstrepen en aantekeningen erbij maken, vervolgens gaan wij een poster maken van de verschillende zones in oceanen. Per zone gaan wij de kenmerken, diepte en 'leven' aangeven. Over 2 weken wordt deze poster beoordeeld.
Groep 6 start met het project 'geld'. Wat weten wij hier eigenlijk al van? Van de euro? Kennen wij de gulden? Wij gaan op onderzoek uit aan de hand van een aantal vragen, deze vragen gaan wij beantwoorden in word zodat het mooi op papier komt te staan.
Groep 7 en 8 starten met het project 'columbus'. Wij gaan een tijdlijn maken over de ontdekkingsreizen van Columbus, hierbij komen wij een aantal nieuwe woorden tegens zoals proviand... hiervan gaan we op zoek naar de betekenis. De tijdlijn wordt beoordeeld op netheid, informatie en originaliteit.

Succes allemaal!

 
Sinterklaas.... Projectgroepen 03-12-2018
Alle resultaten van vandaag hebben een sinterklaastintje, wat hebben we weer hard gewerkt, veel geleerd en genoten!
We hebben met elkaar gekeken wat er goed is gegaan en wat er de volgende keer beter kan, vooral bij het krijgen van kritiek worden we steeds rustiger en postitiever.

Groep 2 heeft een start gemaakt met Rolit, dit vergt enig inzicht... Op bepaalde momenten hoorden we dan ook 'oh ja, zo moet het' 'ik zie het eindelijk'.
Groep 3 gaat KA-BOOM spelen, een coöperatief spel. We hebben een goeie start gemaakt, vooral het niet opgeven en jezelf focussen op je eigen bouwwerk zijn hierbij de speerpunten.
Groep 4 heeft prachtige combinaties gemaakt van een papegaai en amerigo. Nu gaan we een poster maken over 'Redt het oerwoud!'.
Groep 5 hebben bijzondere sintianen en pietianen gemaakt! Zij gaan nu op de melodie van een kleuterliedje een tekst maken over indianen, hierbij gaan ze een puzzelblad en kleurplaat maken. Als dit lukt, gaan ze dit in groep 2 uitvoeren :)
Groep 6 heeft creatieve routes gemaakt vanuit Madrid. Nu gaan zij aan de slag met een keuzeopdracht, zij kunnen kiezen uit 4 verschillende opdrachten. Succes!
Groep 7 gaat zeer -l-a-n-g-z-a-a-m- Het is jullie gelukt! Nu gaan we een 'lapbook' maken over de Formule 1.
Groep 8 heeft Sinterklaas laten racen in zelfgemaakte race wagens, té leuk! Nu gaan we een Formule 1 krant maken.
Op naar een nieuwe uitdaging! Projectgroepen 20-11-2018
Groep 2 heeft een vervolg op het vorige spel; namelijk het figurenlampionspel! Goed gooien, kijken, vooruit of achteruit, op weg naar het doel.
Groep 3 gaat aan de slag met de voor- en nadelen van baby zijn, kind zijn, tiener zijn, ouders zijn, opa en oma zijn. Voordelen zijn positief, nadelen zijn negatief. Zie foto ;)
Groep 4 gaat met een venn-diagram amerigo vergelijken met een papegaai, wat zijn de verschillen en wat  zijn de overeenkomsten. De verschillen gaan we gebruiken om een nieuw dier te ontwerpen, een soort van paperigo.
Groep 5 gaat indianen vergelijken met sinterklaas en zwarte piet, ook door middel van een venn-diagram in te vullen. Uiteindelijk gaan zij een sintiaan en een pietiaan ontwerpen en knutselen. De basis hiervoor is een wc rolletje... Maak er wat moois van!
Groep 6 gaat de route van Sinterklaas uitwerken, vanuit Madrid naar Spakenburg. Hoe gaat deze route? Welke tijd hebben we hiervoor nodig? Hoeveel brandstof hebben we nodig? etc. Zorg ervoor dat Sinterklaas veilig aankomt in onze haven!
Groep 7 gaat na deze snelheid over naar l-a-n-g-z-a-a-m. ......................................................................................................
Groep 8 gaat een eigen racevoertuig ontwerpen, vervolgens gaan zij samen een race houden tegen elkaar. Deze race wordt vastgelegd met een camera en hiervan wordt een verslag gemaakt. We zijn benieuwd naar de super snelle voertuigen :)
En door... Projectgroepen 06-11-2018
En door...

Groep 2 is gestart met het spel 'de race tussen de harige snuiters'. Hierbij komen de + en de -, erbij en eraf in voor, dit wordt rekenen!
Groep 3 speelt het spel wie is het? en beverbende, wauw die beverbende... wij willen allemaal heel weinig punten dus we gaan goed onthouden waar de kaarten met een laag getal liggen.... spannend!
Groep 4 gaat een tekening maken op A3 in het thema: oerwoud. Bij deze zelf ontworpen tekening, maken wij een verhaal in Word.
Groep 5 gaat aan de slag met PowerPoint, wat een zoektocht in de vele mogelijkheden... We maken een PPP over indianen, maak er wat moois van!
Groep 6 gaat verschillende toeristische attracties bestuderen van het gekozen land, hierbij gaan zij een enquete maken en deze uitwerken in een top 10.
Groep 7 gaat de kunstzinnige toer op, zij gaan een 'snelheidskunstwerk' maken en presenteren.
Groep 8 gaat een Grand Prix ograniseren in Spakenburg, daar komt na wat brainstormen best heeeeeeel veeeeeeel bij kijken.... De ideeën zijn er in overvloed en overal gaan we over nadenken...

Heel veel succes en leerplezier allemaal!
 
Proberen = leren! Projectgroepen 16-10-2018
Groep 2 en 3 zijn aan de slag gegaan met 'osmo'. Dit is een ICT programma waarbij we juiste getallen moeten maken met symbolen en/of tangram de juiste dieren maken. Hiervoor is doorzettingsvermogen nodig, wat een toppers zijn jullie om toch nog even door te proberen om uiteindelijk het doel te behalen!
Groep 4 heeft het oerwoud-alfabet prachtig uitgewerkt in word, inclusief plaatjes! Super knap gedaan, weer een vaardigheid erbij geleerd! Nu gaan zij aan de slag met het spel 'maniki', juiste codes in de juiste volgorde zetten om de dieren op de juiste plek te krijgen. Dit is moeilijker dan wij denken... Maar uiteindelijk klopt onze code!
Groep 5 heeft prachtige indianenhuizen ontworpen en gemaakt, ze hebben de 4 verschillende huizen gecombineerd tot 1 creatief en origineel exemplaar! Vooral de uitleg maakt duidelijk hoe jullie hierover nagedacht hebben, super gedaan! We gaan nu in 2 tallen een indianen rammelaar en trommel maken, hierbij gaan we een liedje / rap schrijven van 20 regels. Dat wordt een muziekspektakel!
Groep 6 heeft mooie, indrukwekkende PPP gemaakt. Af en toe zijn de planten en dieren niet te vinden in de Nederlandse vertaling, we hebben hard gewerkt! We gaan nu beroemde gebouwen opzoeken in ons land, 2 hiervan gaan we nabouwen. Succes!
Groep 7 hebben mooie racewagens gemaakt en races gehouden, we hebben mooie technieken ontdekt en ontworpen! We gaan nu quizkaartjes maken, deze quiz gaan we spelen met klasgenootjes en de resultaten gaan we verwerken in een tabel.
Groep 8 heeft 3 vragen beantwoord, hierbij hebben we de bereking nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Deze ontbrak helemaal of gedeeltelijk, dus dit is een leerproces voor de volgende keer! Interviewvragen zijn goed uitgewerkt in een grafiek en cirkeldiagrammen.
Nu gaan we een nieuwe puntentelling ontwerpen voor de Formule 1, dit gaan we beschrijven in een betoog om de grote mannen van de formule 1 te kunnen overtuigen. En we gaan 4 GP's met elkaar vergelijken in een venn-diagram en hierbij gaan we 10 conclusies opstellen.
 
En door... Projectgroepen 02-10-2018

Groep 2 heeft allemaal verschillende dieren gesorteerd; zoogdieren, vogels, weekdieren, vissen, reptielen, amfibieën, insecten en spinnen.
Groep 3 gaat een ‘dit-ben-ik alfabet’ maken, wat een mooie woorden verschijnen er en worden opgeschreven. Ook het spel woordzoeker gaan we spelen, we proberen alle woorden te vinden.
Groep 4 gaat een ‘oerwoud-alfabet’ maken in het programma Word, we kunnen verschillende lettertypen gebruiken, verschillende kleuren etc. Een ontdekking in Word, maak er een mooi alfabet van!
Groep 5 gaat aan de slag met een eigen ‘indianenhuis’,  hiervoor gaan ze 4 bekende huizen combineren tot 1 nieuw ontwerp. Dit ontwerp gaan we uittekenen en uitwerken, over 2 weken gaan we de resultaten zien! De start is veelbelovend….
Groep 6 heeft prachtige geschiedenispuzzelstukken gemaakt, hier hebben verschillende zweetdruppels in gezeten! Zij gaan nu een PPP maken van de planten en dieren in het gekozen land.
Groep 7 hebben verschillende snelle treinen van over de hele wereld uitgewerkt, mooi gedaan! Zij gaan nu een eigen ballonwagen bouwen en hiermee een ballonwagenrace houden in 2 groepen. Dit wordt gefilmd en voorzien van commentaar, over 2 weken gaan we de uitslag zien.
Groep 8 heeft prachtige mindmaps gemaakt, voorzien van veel informatie en creativiteit. Zij gaan nu aan de slag met het opstellen van interview vragen, deze uitdelen en uiteindelijk de antwoorden verwerken in een grafiek met daarbij conclusies. Ook hebben ze nog 3 opdrachten rondom auto’s om uit te werken, SUCCES!!