Alles over

Groep 5

Welkom op de pagina van groep 5.
Veel lees- en oefenplezier!

Dit zijn wij:
Bovenste rij van links naar rechts: Freek, juf Sanne, Lisa, Lilian, Maud en Dennis
Middelste rij staand van links naar rechts: Ali, Lara, Sarah, Ryan, Just en Stijn
Middelste rijd zittend van links naar rechts: Ise, Lena, Lizzy, Lizzy, PeiPei, Bo, Hope en Suze. 
Onderste rij van links naar rechts:Jop, Kevin en Siem 

Handige sites:
* Rekenenspellen met geld klik hier                * Werkbladen van alle vakken op Huiswerkweb
* Oefenen voor alle vakken klik hier                * Alle vakken oefenen voor Cito klik hier 

Rekenen:
* Klik hier om tafels, plus- en minsommen te oefenen.  
* Klik hier om het klokkijken (analoog + digitaal) te oefenen.

Lezen:
* Klik hier om woorden op snelheid te lezen / oefenen.

Spelling:
* Klik hier om de woorden van spelling te oefenen.
* Klik hier voor informatie om spelling en om spelling te oefenen
* Klik hier om in te loggen op spellingoefeneningen.nl 

Documentatie

Geen documenten gevonden

Foto's van Groep 5

IPC workshops Romeinen Groep 5

Openen

IPC Schatten Groep 5

Openen

Mini markt: Jonge ondernemers Groep 5

Openen

IPC: Zij maakten het verschil Groep 5

Openen

Activiteiten van Groep 5

Startpunt IPC schatten Groep 5 13-01-2020
Afgelopen donderdag hadden we het startpunt van het nieuwe IPC thema schatten. 
In circuitvorm hebben we 3 onderdelen gedaan. Eén opdracht was buiten. Met een metaaldetector zijn we op zoek gegaan naar verstopte muntjes. Er lagen er 80 verstopt. Helaas waren deze erg moeilijk terug te vinden (we hebben er met groep 5 en 6 maar 25 terug gevonden...). Gelukkig mochten we de volgende dag op het bovenbouwplein zelf nogmaals de muntjes verstoppen en met de metaaldetector de muntjes zoeken. Dit was wel erg leuk! 

In de gang stonden 4 bakken klaar waarin kleine materialen zoals potscherven, goude muntjes, knoopjes, haaientanden en metalen verstopt zaten. Deze moesten we opgraven, net zoals archeologen dat doen. Van alle gevonden potscherven hebben we een kommetje kunnen maken (zie intro foto). 

In de klas moesten we 10 woorden op de juiste plek schrijven. We maakten van oud papier eerst een muizentrappetje. Zo kregen we verschillende laagjes in de 'grond' (het oude papier). Op de lijntjes (laagjes) schreven we de 10 woorden waarvan wij dachten hoe diep deze in grond zouden liggen. We maakten de mindmap mooier door tekeningen toe te voegen.

Al met al was het een zeer interessant en leuk startpunt. We hebben zin in alles wat nog komen gaat!
Mini markt: Jonge ondernemers Groep 5 11-12-2019
DONDERDAG 12 DECEMBER MINI MARKT OP DE WEGWIJZER!!

Tussen 12.00 - 14.00 uur mooie kerstspullen en heerlijk eten te koop!

Wees welkom!!
IPC: Zij maakten het verschil Groep 5 28-10-2019
Dat was het dan. Het eerste IPC project hebben we afgerond. Op de foto's in het album hieronder zie je onze leerwand. Hierop is te zien wat we allemaal gedaan en geleerd hebben. 

We zijn dinsdag 10 september gestart met het startpunt. In de klas hingen 10 verschillende foto's van bekende mensen. De klas werd verdeeld in 5 groepjes. Elk groepje kreeg een stapel kaartjes. Deze kaartjes waren verdeeld per categorie. Het ene groepje kreeg alleen namen een andere alleen jaargetallen. Tevens was er een groepje met alleen plaatjes, quotes van mensen of thema's. De opdracht was om de juiste kaartjes bij het juiste plaatje te hangen. Later in dit project zouden we erachter komen of het klopte wat we dachten. 

Na het startpunt hebben we besproken wat we al wisten van het thema. De juf heeft hier een digitale mindmap van gemaakt. De volgende dag werden de doelen en de vakken besproken. Onze eerste opdracht was om een eigen Piet Mondriaan kunstwerk te maken. De juf had door middel van een PowerPoint en filmpjes uitgelegd wie Piet Mondriaan en de Stijl was/waren. Onze kunstwerken zijn te vinden in de school. Onze 2e opdracht was het afnemen van een interview om erachter te komen hoe het vroeger zonder internet was. De juf heeft vertelt over Tim Bernes-Lee en wat we door hem allemaal kunnen. Hier kregen we 3 weken de tijd voor. In tussentijd hebben we bij geschiedenis geleerd van juf Vrouwke over Willem I en bij juf Sanne over Napoleon. Bijzonder dat bij Napoleon onze achternaam vandaan komt! Beide juffen hebben geleerd hoe we een PowerPoint moeten maken en we mochten hier dan ook mee aan de slag. In 2-tallen of alleen hebben we een PowerPoint gemaakt inclusief animaties, filmpjes en plaatjes van ons gekozen personage uit de klas (de 10 bekende personen die in de klas hingen). Johan Cruijff was bij ons erg populair. We mochten de PowerPoints in de klas presenteren. 

In de laatste weken hebben we ons verdiept in het verschil tussen beroemd en belangrijk. In tijdschriften en boeken mochten we verschillende personen uitknippen en deze te verwerken in een venn-diagram. Daarbij was de opdracht dat we 5 beroemde personen kozen, 3 belangrijke en 3 belangrijke en beroemde personen. We kwamen erachter dat er in ons land en zelfs in ons dorp ook belangrijke en beroemde personen zijn. 

Juf Vrouwke heeft ons 2 super leuke lessen gegeven over muziek. Niet gewone muziek, maar muziek van Beethoven. Klassieke muziek. Voor veel kinderen was dit nieuw, waardoor het extra leuk was. 

Als laatst hebben we onze interviews verwerkt in Google Docs. We hebben geleerd hoe we letters dik gedrukt kunnen maken, hoe we een opsomming kunnen krijgen, kleurtjes kunnen gebruiken en hoe je plaatsjes invoegt. Voor deze opdracht kregen we een cijfer. 

Al met al hebben we super veel geleerd van veel verschillende belangrijke personen. We hebben zin in het nieuwe thema!